I dag är det hur Bill ser det

28 februari

Problem med nykomlingar

  Vi frestas ibland att bli ganska mästrande gentemot nybörjarna. Vi försöker kanske ge dem råd i angelägenheter där vi inte alls är kompetenta att ge råd eller helt enkelt inte har rätt att göra det. Sedan blir vi sårade och förvirrade när råden avvisas – eller när de accepteras och därigenom leder till ännu värre oreda.

<<< >>>

  Man kan inte få en häst att dricka vatten om han fortfarande föredrar öl eller är för förvirrad för att veta vad han verkligen vill. Ställ en hink vatten bredvid honom och berätta hur gott det är och varför. Låt honom sedan vara ensam.

Om någon verkligen vill dricka sig berusad så finns det, så vitt jag vet, inget sätt att förhindra det. Så låt vederbörande vara, låt honom supa sig full. Men undanhåll honom inte heller hinken med vatten.


 

Ja i dag har jag tagit texten i från en av AA:s grundare. Ja även jag har vart en nybörjare. Fast det var väldigt länge sedan. Jag tillhör ju de som är det av de gamla gardet. Har ju vart nykter i över tjugo två år. Det skulle vara mycket till att jag skulle tro att jag kan dricka alkohol som de som inte har den här sjukdomen. Det är tyvärr inte så många nykomlingar som kommer till min hemma grupp i Rågsved. Vi är en grupp med många som har långa nykterhets perioder. Det är alltid härligt när det kommer nykomlingar. Som kan berätta hur det är där ue i kylan. Som det är när man flyr in i alkoholen. Jag slipper det i dag. Det ä tack vara att jag läser de gamla böckerna som Bill och Bob skrevs för 81 år sedan. Som Bill ser ser det kom ut första gången 1967 i USA.

Kommentera här: