Faran är inte över

2

APRIL

NÄR FARAN VAR ÖVER

Vi hade vänner på middag, de första gästerna i vår nya bostad. Kvällen blev lyckad och jag somnade nöjd och glad.

  Mitt i natten vaknade jag av att min man skakade om mig och bad mig stiga upp meddetsamma. Det brann i trapphuset och lägenheten var fylld av rök. Brandbilen var på väg och det var bråttom. Jag irrade runt och hann stoppa några saker i en väska innan vi tog oss ut.

   Jag har tidigare undrat hur jag skulle bära mig åt i en sådan situation. Vad skulle jag plocka med mig i stundens förvirring? Nu fick jag veta. I väskan låg mitt anteckningsblock, mina glasögon, ett radband, ett kort på mina barnbarn och mitt läppstift. Till min förvåning fanns varken almanackan eller plånbok med.


Dagens text, så tog jag i från en ny bok som jag hittade förra året. Den heter LÄNGTAN VISAR VÄGEN  365 texter för din inre hälsa. Av Patricia Tudor-Sandahl hon har skrivit en bok med texter för varje dag och varje månad har ett tema, denna månad har temat Mening. Ja vad var meningen med tjugofem år sedan. Det berodde ju på att jag missbrukade alkohol. Fast genom att arbeta med AA:s stora bok. Men faran är inte över efter så lång nykterhet. Om jag skulle börja dricka igen så skulle det leda snabbt till en för tidig död.

 

Kommentera här: