Försöker att leva i programmen

 

 

                                                     23 januari

 

   Att lära mig den djupa meningen i Al-Anons program och hur jag ska tillämpa den i mitt dagliga liv, handlar inte om att gå på ett möte då och då. Antag att jag ville lära mig ett nytt språk, studera konst eller någon annan vetenskap. Jag skulle arbeta med detta varje dag och praktisera mina nyvunna kunskaper tills jag behärskade dem fullständigt. För att bli en full-ändad filosof eller konstnär krävs dagliga studier i flera år. Hur kan jag tro att jag kan lära mig behärska Al-Anons filosofi utan daglig tillämpning?

 

Dagens påminnelse

   Just nu läser jag något som ska hjälpa mig att ta till mig Al-Anons filosofi. Just nu ska jag göra upp en plan för mina studier av den Al-Anon – litteratur som ska hjälpa mig att förstå mitt problem och utveckla min syn på livet. Då blir jag rustad att klara av mina svårigheter efterhand som de dyker upp och att veta när det är bäst att ta ett steg åt sidan och låta lös-ningen komma av sig själv.

 

”En livets källa är förståndet för den som äger det.”

(Ords 16:22)

 

”Jag ber om uthållighet att varje dag läsa något som utvecklar mitt förstånd.”

 
I dag tog jag i från boken En dagi taget som Al-Anon har gett ut. Jag går ju inte på så många Al-Anon möten längre. Jag är väldigt dålig på det, jag går på andra gemenskaper i stället. Dels för mitt egna beroende som jag har haft och även för min uppväxt i en dysfunktionell familj. Jag läser inte så mycket Al-Anon böcker. Jag läser inte så mycket böcker i frånde andra gemenskaperna heller. Men jag försöker ändå leva i de olikaprogrammen ändå. Det viktigaste först är att undvika att dricka alkohol över 1% i dag.

Kommentera här: