Sätta stopp för oron

 s

 

                                                     31 oktober

 

Så många av de val jag har gjort i mitt liv har varit reaktioner på rädsla. Något i mitt liv förändras: en anhörig söker nykterhet, en vän är missnöjd med något jag sagt, jag får en ny uppgift på jobbet, kycklingen är slut i mataffären – och mitt inre är i uppror. Jag attackras av katastroftankar. Jag ser misslyckande, ångest och plågor framför mig. Och sedan handlar jag. Jag gör något överila eller fruktlöst för att sätta plåster på situationen, för det jag fruktar mest är att vara rädd.

   Rädsla kan bli en makt större än mig själv. Jag kanske inte kan klara av den eller få den att försvinna. Men i dag, med en Högre Makt som är större än mina rädslor, behöver jag inte låta dem styra mitt liv eller göra mina val åt mig. Jag kan ta min Högre Makt i handen, möta rädslorna och ta mig igenom dem.

 

Dagens påminnelse

Al-Anon är ett program där vi finner andliga lösningar för de saker vi är maktlösa inför. I dag ska jag vända mig till min Högre Makt i stället för att försöka komma undan rädslan genom att kämpa emot den.

 

”Att orons och bekymrens fåglar flyger över ditt huvud, det kan du inte förändra. Men att de bygger bo i ditt hår, det kan du förändra.”

                                                         Kinesisk ordspråk

 
Ja jag vet att jag är väldigt rädd och orolig ut av mig. Jag måste försöka släppa den oron. Jag har hela tiden katastrof tankar. För händer de inte så är jag ju lättad. Men varför ska dessa katastrof tankar dyka upp? Jag vet att det oftast inte blir som jag vill att det ska bli, fast för den skull så behöver det inte bli värre än vad jag har tänkt mig. Men jag tror att det kan bero på alla besvikelser som jag var med om i min barndom. Pappa lovade en massa saker som sedan inte blev ut av på grund av att han blev för full. Så i dag kan jag ha det svårt med förhoppningar. Det är så jobbigt med alla besvikelser. Jag känner igen det i från min barndom. I dag ska jag försöka undvika att oroa mig. Händer det så händer det. Jag behöver lämna över till min Högre kraft. Allt har en mening med utgången. 

Kommentera här: