Jag är ingen arbetsgivare

14 oktober

Här kommer det lite mer i från Stora boken TILL ARBETSGIVAREN:

 

Att avskeda en sådan person kan visa sig bli en välsignelse för honom. Det kan vara precis den chock han behöver. Jag vet att i mitt eget särskilda fall skulle ingenting som mitt företag kunnat göra ha fått mig att sluta, för så länge jag hade min anställning kvar ville jag för allt i världen inte inse hur allvarligt min situation var. Hade de gett mig sparken först och sedan sett till att jag fick ta del av den lösning som ryms i denna bok, hade jag kanske kommit tillbaka till dem sex månader senare som en frisk man.

   Men det finns många män som vill sluta och med dem kan du komma långt. Din förstående behandling av deras fall kommer att ge utdelning.

   Kanske har du en sådan man i tankarna. Han vill sluta dricka och du vill hjälpa honom, även om det i första hand handlar om att det är bra för företaget. Nu vet du mer om alkoholism. Du kan se att han är mentalt och fysiskt sjuk. Du är villig att överse med vad han har ställt till med i det förflutna. Låt oss anta att du går till väga ungefär så här:

   Upplys honom om att du känner till han dricker och att det måste bli ett slut på detta. Du kan säga att du uppskattar hans kompetens och skulle vilja ha honom kvar, men att det inte går om han fortsätter dricka. En fast hållning på den punkten har hjälpt många av oss.

   Därnäst kan du försäkra honom om att du inte tänker predika, moralisera eller fördöma; att om du tidigare gjort detta, så berodde det på missförstånd. Försök tala om för honom att du inte hyser agg mot honom. När samtalet hunnit hit, kan det vara lämpligt att förklara sjukdomen alkoholism. Säg att du tror att han är allvarligt sjuk - och med den här kvalifikationen, kanske rentav dödssjuk - och fråga honom om han vill bli frisk?


 

I dag har jag lagt in ett litet stycke i från Stora boken. AA:s bok skrivet av alkoholister till oss som är alkoholister. Jag har sjukdomen alkoholist, fast jag är inte någon arbertsgivare. Det kanske finns de på min arbets plats som har den här sjukdomen. Fast det får personerna själv komma på eller cheferna kanske be om hjälp hur jag själv har nyktrat till.

Jag är glad över att jag själv inte fick sparken, jag fick gå en behandling, sedan så fick jag även äta antabus efter den svåra misshandeln. Så hittade jag en bra hemma grupp i förorten som jag bodde i då. Jag ska åka dit snart för vi har möte i dag. Det är ett öppet möte klockan 13:00 i Rågsveds folkets hus.

Jag vet att jag inte kan bli så frik att jag kan dricka som en normal person. Jag kan aldrig dricka alkohol som andra normala personer. Eftersom jag är allergisk mot alkohol. Jag vill bara ha mer om jag skulle börja dricka.

Nej nu frukost och göra mig i ordning för att åka till mötet i Rågsved. 

 

 

Kommentera här: