Arbetsdag igen


 
 
 

15 oktober

Jag brukade lägga mycket tid på att göra ingenting. Jag såg världen passera förbi, medan jag grälade på mig själv för att jag aldrig åstadkom något. När jag väl agerade, innebar det ofta att jag re-agerade, och jag reagerade impulsivt och tvångsmässigt på ord och beteenden hos alla i min närhet. Det verkade som om jag alltid studsade mellan två murar, en ”in-aktiv” och en ”re-aktiv”.

  Jag använder Al-Anons verktyg för att arbeta med de här karaktärs-defekterna. För att sluta reagera använder jag slagordet Hur viktigt är det? Och den Tolfte Traditionens förslag om att sätta princip före person. Sinnesrobönen, slagordet Låt det börja med mig eller Elfte Steget hjälper mig att förvandla drömmar till verklighet genom att välja mina handlingar förståndigt.

   Jag behöver komma ihåg att skapa en balans mellan att agera och att re-agera. Impulsivitet kan vara en lika stor fälla som passivitet. Jag undviker den genom att be till min Högre Makt om vägledning innan jag agerar. Det är viktigt att vänta – att vara inaktiv – tills jag känner den vägledningen.

  Det här hjälper mig att komma ihåg att det uppstår en period av inre väntan och förberedelser – det jag brukade kalla att göra ingenting – innan jag kan se hur jag bör agera. När min Högre Makt och jag är redo faller allting på plats på ett sätt som aldrig kunde ha hänt om jag hade agerat på egen hand.

Dagens påminnelse

Min Högre Makts vägledning talar för att det är bäst att överlämna beslut om min tid för vila, förberedelser och handling till Guds perfekta sinne för tajming.

”Jag ska lära mig förstå att även när jag inte gör någonting åt mina problem, tillämpar jag aktivt Al-Anons filosofi.”

En dag i Taget i Al-Anon, sid 143


 

I dag är det måndag och jag ka arbeta, det är möte i Farsta Al-Anon vuxna barn i dag, fast jag tror inte att jag ska gå dit. Men jag kan alltid ändra på mig och ändå gå dit. Det är många timmar till dess. Fast troligsvis så blir det hemma sittande och se på TV. Jag är dålig på att gå på Al-Anon nu mera, fast jag går ju på ACA i Rågsved på tisdagarna i stället. Nej nu ska jag skriva deras text  i stället. En tet som jag har översatt, så den är ju inte godkänd text, fast det är en bra övning för mig.

Kommentera här: