Ta i mot beröm

9 november

Kärleken är så funtad att om man ger bort den, har man mera kvar.

                                                                                                             Malvina Reynolds

En förutsättning för att man ska kunna ge bort är att någon tar emot. Många av oss har fått lära sig att det inte är fint att ta emot, och därför förringar vi det beröm vi får av andra.  ”Jaså, den här gamla trasan, den har jag köpt på loppis för nästan ingenting.” Om vi svarar på det viset på en komplimang, blir den som beundrade vårt utseende ledsen.

   Om ingen vill ta emot, kan man inte heller ge bort något. Vi måste lära oss att ta emot på rätt sätt. Tillvaron blir inte fullständig utan människor som tar emot. När någon ger oss kärlek, beröm eller gåvor, ska vi visa vår uppskattning genom att säga tack, och vi ska inte fundera över om vi har gjort oss förtjänta av det.

Kan jag ta emot det jag får i samma anda som man ger det till mig?


Ja jag är dålig på att ta i mot beröm. Jag får mycket beröm på jobbet. Fast jag har svårt att se att jag har gjort någonting bra. Jag tycker ite att det är någonting. Jag ska uppskatta det beröm jag får och visa min uppskattning. Fast jag är så duktigt på att trycka ned mig själv. Jag känner mig oftast värdelös. Det var ju därför jag gjorde FB sidan Duger som jag är för jag vet att jag inte är perfekt och jag gör mina misstag. Men för den skull så är jag inte värdelös. Jag måste lära mig att ta i mot beröm. Jag är inte värdelös.

 

Kommentera här: