Tro på en bra dag

ons. 16 Maj

Paulus skriver: Ni är Guds bygge. Tack vare den nåd Gud har gett mig har jag lagt en grund som någon annan bygger vidare på. Men var och en måste tänka på hur han bygger. Ingen kan lägga en annan grund än den som redan finns, och den är Jesus Kristus.

1 Kor 3:9b-17


I dag kom det en bibeltext, jag är ju inte kristen. Jag tror bara på en Högre Kraft, vem den kraften är det vet jag inte. Min bibel är den Stora boken, som har fått mig nykter. Även det är ett slags bygge. Det är ett bygge för att bygga upp ett valv att gå igenom. Ett valv in i nykterhetets rike. Jag vet inte om min grund är Jesus Kristus, min grund är nykterheten. Jag tänkte även ta in och skriva lite i från Koranen här. De finns ju de som har den tron också. Jag har hittat Koranen på Svenska och även de har Dagens vers.
I dag är det "DU SOM sveper in dig [i din ensamhet]!" Jag har också börjat lyssna på en bok som jag läste i min ungdom. Röde orm och det är om vikingen Orm Torstensson, nu såg jag att dt även finns en andra del som jag inte har läst. Ja vikingarna hade sina Gudar och Orm mötte andra som hade sina Gudar. Det är roligt att lyssna på boken eftersom det är på gammal Svenska såsom de gingo till byn och liknande meningar.

 

Jag har lärt mig i min nykterhet att jag behöver ett öppet sinnelag. Att det jag har trott på kanske inte stämmer, utan att jag kanske får tänka om många gånger. Fast den grund jag har lagt är att bibehålla min nykterhet.

Kommentera här: