Så såg Bill på det

9 juli

”Privilegierade människor”

Jag förstod att jag hade levt alldeles för ensam, alldeles för isolerad från mina medmänniskor och alltför döv för det inres röst. Snarare än att betrakta mig som en enkel förmedlare av ett budskap grundat på erfarenhet, hade jag tänkt på mig själv som AA:s grundare.

Så mycket bättre det skulle ha varit om jag hade känt tacksamhet i stället för självgodhet – tacksamhet för att jag en gång hade lidit alkoholismens kval, tacksamhet över att tillfrisknandets under hade verkat på mig från ovan och tacksamhet för de vänskapens band som knöt mig allt fastare till AA i ett kamratskap som har varit få grupper av människor förunnat.

Med rätta sade en gång en kyrkans man till mig. ”Er olycka har blivit er lycka. Ni i AA är privilegierade, människor.”

GRAPEVINE, JULI 1946


 

Ja även jag är tacksam att jag upptäckte sjukdomen. Att Bill & Bob startade den här gemenskapen som startade för 83 år.  Texten här uppe kommer i från boken "Som Bill ser det" . Där Bill Wilson som är ut av två som skapade gemenskapen AA. Det blev inget möte i går för han som öppnade tyckte att det inte gick att ha möte på två. Fast Bill och Bob var ju två i från början.

Nu är det sista veckan som jag ska arbeta innan jag går på semester. Jag är glad att jag kan gå på semester. För då har jag ett arbete och hade jag supit så skulle jag inte ha något arbete kvar.

Kommentera här: