Lev i nuet

AA-tanke för dagen 31 juli.

  Då har vi bara en dag kvar – idag. Vem som helst kan kämpa sig igenom en enda dag. Det är bara när du och jag utökar bördan med de där två hemska evigheterna, igår och imorgon, som driver oss till vansinne. Det är ånger eller bitterhet över något som hände i går, eller fruktan för vad morgondagen kan komma att föra med sig. Låt oss därför göra vårt bästa för att leva en dag i taget.

Lever jag en dag i taget?

  Att begrunda idag.

  Ge Gud gåvan av ett tacksamt hjärta. Försök att finna något att vara tacksam för i ditt vardagliga liv. När livet verkar hårt och bekymmer hopar sig, se dig då om efter någon orsak till tacksamhet. Det finns nästan alltid något att vara tacksam för. Tacksägelsens offergåva är verkligen en ljuv rökelse som söker sig upp till Gud en hel jäktig arbetsdag. Sök flitigt efter något att vara glad och tacksam för. Då utvecklar du med tiden en vana att ständigt vara tacksam mot Gud för alla Hans välsignelser. Varje ny dag kommer du att tänka på någon ny orsak till glädje och tacksamhet, och du kommer att tacka Gud med uppriktigt hjärta.

  Dagens bön.

  Jag ber om ett uppriktigt tacksamt hjärta. Jag ber att jag ständigt ska påminnas om orsaker till ärlig tacksamhet.

 
Jag lever bara i dag, men jag får inte glömma hur det har vart. Jag vet inte hur länge jag kommer att bibehålla min alkohol och drogfrihet. Jag vaknade nykter i morse och har gjort det sedan den 18 augusti 1997. För den 17:e augusti det året så var vi på Älvsjö badet och jag drack då min sista folköl då.
Men nu är det i dag som gäller och i kväll så är det ett ACA möte. Fast det är många timmar fram till klockan sju i kväll då vi har möte i Rågsveds folkets hus.
Fast då kommer jag att vara ett möte i gemenskapen ACA och det är om hur jag har blivit som jag har blivit på grund ut av min uppväxt.

Kommentera här: