Kan inte ändra den tid som har gått

 

 

 

 

                                      13 juli

 

Hur många dagar ut av mitt liv har jag kastat bort? Jag hann aldrig glädjas åt mina barns tidiga år, eftersom jag var upptagen ut av alkoholisten. Jag avvisade försök till kontakt från arbetskamrater för att ostört kunna ägna mig åt sådant som bekymrade mig. Inte en enda gång under den tiden tänkte jag på min rättighet att njuta av dagen.

   Al-Anon har fått mig att inse att jag har valmöjligheter, speciellt ifråga om min attityd. Jag behöver inte se mitt liv som en tragedi eller plåga mig själv med misstag i det förflutna eller bekymmer för framtiden. Den här dagen kan vara fokus för mitt liv. Den är fylld med intressanta aktiviteter, om jag tillåter mig att betrakta den med en känsla av förundran. När mina sorger och bekymmer hotar att dränka mig, känns vardagslivets skratt och solsken opassande i förhållande till hur jag känner mig. Men vem är det som inte passar in – resten av världen eller jag själv?

 

                Dagens påminnelse

I dag ska jag leva i nuet och där hitta allt som kan göra mig glad. Om något gör ont, kommer jag att acceptera det också. Men det behöver inte överskugga glädjen i min verklighet . Jag ska medverka till att skapa mer glädje: kanske kan jag delta i ett samtal på jobbet eller ett möte, berätta en rolig historia vid middagsbordet eller skratta tillsammans med en vän. Bara för i dag kanske jag rentav tillåter mig att sjunga.

 

”Ta vara på den här dagen! För den är livet, livets eget liv.”

                                                            Ur Solhälsningen på sanskrit

 
Jag har inga barn och det var jag som var alkoholisten och det var därför som jag inte lyckades att skaffa familj. Jag är med i Al-Anon för att jag växte upp med en farsa som var periodare, ja även morsan var alkoholist. Hon erkände det när hon var gammal precis innan hon gick bort. Ja jag oroar mig hela tiden. Men jag oroar mig inte för någon alkoholist längre. Båda mina föräldrar är döda och själv har jag vart nykter i snart 21 år.
Jag lärde mig att ta en dag i taget, att jag bara behöver vara nykter i dag. Behöver lära mig att ta en dag i taget. Jag kan inte göra någonting som kommer att ske, inte heller det som redan har skett. Jag kan inte ändra på det som redan har hänt.
Jag växte upp i den familjen som jag växte upp i. Jag måste leva för dagen. I dag är det fredaagen den 13 och det behöver inte betyda en otursdag.

Kommentera här: