Ingenting är gratis

Dagliga Reflektioner 26 juli.

NYKTERHETENS ”VÄRDE”.

Varje AA-grupp bör vara helt självförsörjande och vägra ta emot ekonomiskt stöd utifrån.
DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA,sid 111.

När jag är ute och handlar ser jag på priserna, och om jag behöver det jag tittar på, köper jag det och betalar. Nu när jag skall föreställa tillfrisknande, behöver jag ordna upp mitt liv. När jag går på ett möte, tar jag en kopp kaffe med socker och mjölk. Ibland blir det mer än en kopp. Men när hatten går runt, är jag antingen upptagen att plocka med pengarna i börsen eller också har jag inga pengar med mig. Men jag är där därför att jag behöver ett möte just då. Jag hörde någon föreslå att vi skulle lägga vad en öl kostar i hatten. Men jag tyckte att det var för mycket! Jag lägger nästan aldrig en tia. Som så många andra litar jag på att de mer generösa medlemmarna skall bekosta AA-gemenskapen. Jag glömmer att det kostar pengar att hyra möteslokal och köpa kaffe, mjölk och socker åt mig. Jag brukar utan att tveka betala tolv kronor för en kopp kaffe på en restaurang efter mötet. Det har jag alltid pengar till. Så hur mycket är egentligen min nykterhet och min inre frid värda

 
 
Ja allt kostar ju pengar nu mera. Vi får ju nu mera skatta för att vi ska få frisk luft. Det är möte i min hemma grupp i kväll och jag ska försöka gå dit eftersom jag inte har vart på möte på några dagar eftersom jag har vart på resa. Jag hart vart i den andra gemenskapen. Min hemma grupp i Rågsved på tisdag. Eftersom jag växte upp där i en dysfunktinell familj. Har startat en ACA grupp  där.

Kommentera här: