Egen tid ibland

 

 

Var morgon ny. 12 januari.

 

Det räcker inte att försöka förverkliga sig själv genom en man eller kvinna, det har det aldrig gjort och det kommer det aldrig att göra för någon kvinna eller man, vare sig gift eller ogift.

 

De flesta har sen barnsben uppmuntras att ”skaffa sig en partner”. Om inte annat så har det ”legat i luften”. Och många har gift sig. Men det finns inga livstidsgarantier för något förhållande. Den som sätter hela sin tillit till en annan människa blir beroende. Det fungerar som en broms. Det hindrar en från att fatta beslut utifrån sig själv och utifrån den man vill vara.


På bättringsvägen lär vi oss att fatta egna beslut, att uppträda och handla ansvarsmedvetet, att prestera något själva. Alla måste få förverkliga sig själv. Men det ska inte ske på ett egoistiskt sätt. Man ska uppmuntra varandra och hjälpa varandra att tillfriskna från missbruket, och att bli helgjutna människor.

 

I dag ska jag försöka finna mig själv. Jag ska hjälpa någon annan att finna sig själv.

 
Ja jag har en partner, och jag är väldigt glad över det. Fast i bland vill jag även ha egen tid. Pappa och mamma gifte sig aldrig, även jag är ogift. Fast vi har vart tillsammans i snart 18 år. Hon är som en syster till mig, en slags tvilling själ. Klart att vi kan ryka ihop ibland, fast sådana stora drabbningar sker inte.
Jag är jag och jag arbetar med min nykterhet och nu även den nya gruppen jag har skapat i Rågsved. En ACA grupp i Rågsveds nya folkets hus på tisdagar klockan 19:00. Jag hoppas att det kommer någon nästa tisdag.
 
 

Kommentera här: