Det är bara i dag

24 januari

Tro – ritning och arbete

Idén att ”leva  tjugofyra timmar i taget” passar främst för individens känsloliv. Rent känslomässigt får vi inte leva i gårdagen eller i morgondagen.

Men jag har aldrig kunnat se att detta betyder att individen, gruppen eller AA som helhet inte ska skänka en tanke åt de uppgifter som hör till morgondagen, eller rentav en än mer avlägsen framtid. Man kan inte bygga sitt hus på bara tro. Det måste till en ritning och massor av arbete för att det ska bli verklighet.

Ingenting är snarare för oss AA-medlemmar än det bibliska uttrycket: ”Tro utan handling är död.” AA:s  serviceverksamhet, som är utformad för att möjliggöra mer och bättre tolvstegsarbete, är den ”handling” som garanterar våra liv och vår tillväxt genom att förhindra anarki eller stagnation.

BREV, 1954.


 

Ja det är i dag som jag är nykter, ja det var jag i och för sig igår också. Ja flera dagar dessför innan. Men det gäller att leva för dagen, Jag får ändå inte glömma bort hur jag förstörde mitt liv i min ungdom, när jag flydde in i alko-holen och andra droger. Jag vill inte tillbaka dit. Sedan vet jag inte hur framtiden ser ut. Får läsa tredje stegs bönen.

”Gud, jag överlämnar mig till dig – för att du skall forma mig och göra med mig som du vill. Befria mig från mitt egos slaveri så att jag bättre kan utföra din vilja. Befria mig från mina svårigheter så att segern över dem kan bära vittnesbörd till dem jag vill hjälpa – om din kraft, din kärlek och ditt sätt att leva. Må jag alltid handla enligt din vilja!”

Jag får lämna över till min Högre Kraft, så som jag ser på Hen. Jag skriver om Agnostikern i från Stora Boken som jag skriver i min blogg forska i Stora boken. Där jag skriver om att finna min tro. I går var jag i Rågsved, för min nya grupp i ACA för oss som växte upp med sjukdomen. Jag tog efter mina föräldrars drickande. Jag flydde in i alkoholen. I dag skulle jag kunna gå på sjukhusgruppen. Det är vid Karolinska sjukhuset. Men jag vet inte om jag ska gå på det mötet. Jag bestämmer det senare i eftermiddag/kväll.

Kommentera här: