Jag duger fortfarande som jag är.

17 februari

 

Under min uppväxt i en alkoholistfamilj utvecklade jag en del ganska negativa attityder till livet. Om nio personer gav mig komplimanger och en enda förolämpade mig, ägnade jag all uppmärksamhet åt förolämpningen. Allteftersom jag tillfrisknat i Al-Anon börjar jag emellertid betrakta glaset som halvfullt i stället för halvtomt. Våra slagord och talesätt har börjat få en rikare, fullständigare innebörd. Slagordet Hur viktigt är det? Brukar jag tidigare tolka som att det finns saker i livet som det inte är någon vits att slösa energi på, som till exempel att grubbla över den enda förolämpningen jag får på samma gång som jag får en massa komplimanger. Nu inser jag att det också kan betyda att det finns viktiga saker som är värda att lägga tid, energi och kärlek på, exempelvis min självkänsla och mitt tillfrisknande. Om något verkligen är viktigt för mig, då är det värt min tid och möda.

  På samma sätt brukade jag tillämpa uttrycket även detta slut bara när jag hade en plågsam och svår situation att ta itu med. Jag använder det för att påminna mig om att oavsett hur stor min vånda var eller hur outhärdlig min situation verkade, så varar ingenting för evigt. Sedan talade min sponsor om för mig att det här talesättet passar i alla sammanhang, inte bara de svåra. Att tillämpa Även detta tar slut på angenäma upplevelser hade aldrig fallit mig in. Ändå är det lika sant. Ingenting varar för evigt – vare sig det vackra eller det hemska. Jag kan alltså tålmodigt vänta ut de svåra tiderna, eftersom jag vet att de kommer att ta slut, och med glädje njuta av de goda tiderna så länge de varar.

Dagens påminnelse

Det finns fler aspekter av våra enkla slagord än jag kanske har insett.

”Du kan ha hört en del av de här slagorden hundratals gånger förut utan att någon gång ha tagit dem på allvar eller försökt tillämpa dem.”

                                                          How Al-anon  works….


Jag är dålig på att arbeta i Al-Anons program, fast alla program som jag är i så har de samma mål. Att jag ska känna mig bättre till mods. Jag blev själv en alkoholist så jag arbetar även i AA:s program. Arbetar även i programet ACA som är ett program för oss som växte upp i dysfunktionell familj. Jag startade en grupp i Rågsved. Vi har möten på tisdagar i Rågsveds nya folkets hus. Klockan 19:00 och hoppas på att de är fler som finner gruppen.

 

Jag känner mig även bättre med den här gruppen. Att de är många som är med i den, fast det är ju mest jag som skriver i den.

Kommentera här: