Frukt och ett språk

23 december

När du ser en mandarin komma emot dig med en gåva i handen; spring då genast din väg.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             (Kina)


Ett Kiesiskt ordspråk och Mandarin kan betyda många olika saker. Oftast tänker man på citrusfrukten. Fast jag misstänker att i ordspråket så kan en Mandarin vara överklassen i det gamla Kina. Kanske då tidens Kinesiska borgare. Det är ju även ett språk. Som kan kallas för standardkinesiska. Fast oftast när vi hör på ordet Mandarin så tänker vi på småcitrusar som oftast har till jul. Det finns även en seriefigur som heter Mandarin. Inom Marvel serier och är ärkefiende till Ironman.

Ja vad säger det här ordspråket mig. Ja jag tänker på det politiska turbulensen i den svenska politiken. Jag vill inte att Kristersson ska ta makten, för det är det närmaste Mandarin som jag ser det. Borgarna kommer med gåvor, fast de vill ha mera tillbaka i från oss som är fattiga.

Kommentera här: