Jag har mått mycket sämre

15 augusti

Livet behöver inte stympa sig självt för att vara rent.

                                                                                       Simone Weil

Vi komplicerar tillvarons många frågetecken i onödan. Ska vi ringa till vår goda vän och be om ursäkt, eller vänta tills han eller hon ringer? Får barnen den omvårdnad som de behöver just nu? Att vi har lärt oss tro på en högre makt glömmer vi lätt när vi skulle behöva dem som allra mest.

  Vårt behov av att göra allting perfekt, att ha svar på allting, att ha kontroll över allting som är inom räckhåll för oss, skapar problem alldeles i onödan. Och ju mer vi bekymrar oss över de problem vi själva har skapat, desto större blir de.

   Stressen dämpas om vår vaksamhet slappnar. Förra veckans bekymmer minns vi sällan. Den som har förblivit ett problem genom att vi ägnat det vår odelade uppmärksamhet, kan bryta ut på ett ögonblick. Och lika snabbt kan det kaotiska tillstånd som stiger inom oss blir oåterkalleligt.

  Men De tolv stegen lär oss ett nytt sätt att tackla livet.  Vi behöver varken stympa livet eller oss själva. Vi kan lära oss att acceptera det som vi inte kan förändra, och förändra det vi kan – med lite övning.

Jag ska be om vishet i dag. Om jag förväntar mig vishet och inte bekymmer, då blir dagen lugn.


Jag ber till min Högre kraft i dag att jag kommer att få en bra dag. Att jag ska klara av de svårigheter som jag kommer att stå inför. Det är arbete i dag och i kväll så är det rockbjörnen och vi ska dit och vara vuxna. Ja det hoppas jag ska gå bra vuxet barn som jag är. Var på ett bra möte igår i Rågsved. Vi vyxna barn, att lära sig ta ansvar. 

 

Jag tror inte att jag har någon vän att be om ursäkt för. Ja vilka är det som är vänner? Det är inte många som ringer mig och frågar hur jag mår längre. Är det någon som någonsin har gjort det? Det var bra länge sedan. Fast nu ser ju de flesta på FB hur vi mår. Det är där vi komunicerar med varandra nu mera. Men som sagt att de flesta ser här att jag mår bra. Ja så bra som jag nu kan må. Jag har haft det värre. Som tur är så har jag gemenskaperna att gå till. På Söndag tänkte jag ta min 21 års medalj.

Kommentera här: