En skojig historia

30 augusti

En indianhövding hade problem med svullen mage och medicinmannen i byn hade inte lyckats hjälpa honom, Hövdingen skickades därför sin äldste son till en läkare i staden för att få hjälp. Sonen kom fram till mottagningen och förklarade problemet med orden:

”Stor hövding, ingen prutt.”

Läkaren gav indianen några piller som bot, men redan nästa dag kom sonen tillbaka och sade återigen:

”Stor hövding, ingen prutt.”

Läkaren gav då honom några andra piller, men samma procedur upprepade sig nästa dag och dagen efter den. Till slut plockade läkaren fram det absolut starkaste laxermedlet som fanns, men ändå var hövdingens son tillbaka dagen därpå igen. Läkaren frågade trött vad problemet var och fick svaret:

”Stor prutt, ingen hövding.”


Den här historien kommer i från Dassboken. Den var ju lite små kul. Ja att ha problem med magen är inte roligt. Själv har jag inget problem med den. Har inte något problem över huvudtaget. Klart att jag är trött, så här tidigt på morgonen. Klockan är bara åtta minuter över fem. Det är arbete i dag och på kvällen så blir det Grönan och lyssna på Thåström. Jag har faktiskt aldrig sett honom, ja förutom, när jag var ung och lyssade på Ebba Grön ch även träffade honom många gånger i Rågsved där jag växte upp.

 

Kommentera här: