Kärlek till mina medmänniskor

Var morgon ny

29 april

Kärleken mellan två människor är något mycket dyrbart. Den är ingen ägodel. Jag behöver inte längre äga för att vara en helgjuten människa. Den sanna kärleken innebär frihet. – Angela L. Wozniak

 

Den som saknar självförtroende vill gärna dominera och äga andra. När vi inte tror på oss själva, när vi är rädda för att inte räcka till, klamrar vi oss fast vid gamla osunda vanor, eller kanske vid en viss person. Men man kan inte förverkliga sig själv genom en annan människa, eftersom han eller hon förändras i riktning bort från oss.

 

Att förverkliga sig själv är en del i vår andliga utveckling. I och med insikten om att en högre makt verkligen vakar över oss, finner vi frid och ro. Om vi låter den tron få makt över oss kommer vi aldrig mer att ha behov av att äga makt över en annan människa.

Guds kärlek är vår i varje ögonblick. Allt som krävs är att vi har insikt om det. Om vi tar emot Hans allestädes närvarande kärlek helas vi, och våra tvivel på oss själva minskar. Om vi klamrar oss fast vid andra människor fjättras vi lika mycket vid dem som de vid oss. Och varken vi eller de kan utvecklas till helgjutna människor.

 

Frihet att leva, utvecklas, förverkliga alla mina möjligheter får jag genom tron. Den är det enda jag ska klamra mig fast vid, och jag ska bli varse den kärlek som bor i mitt och mina käras hjärtan.


Jag är dålig på att visa kärlek, det kan bero på att jag fick en kärlekslös uppväxt. Klart jag fick kärlek, men det var inte tillräckligt. Jag är dålig på att visa kärlek till min fästmö och det är otroligt att hon inte har lämnat mig. Jag är medveten om att jag är dålig på att visa min kärlek, ja har jag någon kärlek i mig. Jag kanske är en egocentrisk ensamvarg. Jag vill ju försöka att visa min kärlek till dem jag håller av.
I dag så ska jag iväg på möte i gemenskapen för att bibehålla min nykterher. Öppet möte i Rågsveds folkets hus klockan 13:00 för oss som har problem med vårt alkoholintag.

 

Kommentera här: