Jag är även ett vuxet barn

23 april

Vuxna Barn, Medberoende

 

Dessa 14 egenskaper beskriver en personlighet som inte kan verkligen älska en annan person eller verkligen låta en högre makt arbeta i hans eller hennes liv. Som vuxna barn har vi stora svårigheter att acceptera kärlek också. Dessa är inte skamliga uttalanden eller förutsägelser av domen. Som barn och tonåringar fick vi inte ett sant eller konsekvent exempel på oss. Så hur kan vi veta att vi älskar eller känner igen det som vuxna? Våra föräldrar skämde ut oss eller förtalade oss för att vara sårbara barn. I sin egen förvirring kallade de den för kärlek. De gick vidare över vad som var gjort för dem och tänkte att de var vårdande föräldrar.

Vilka många vuxna barn som beskrivs som kärlek eller intimitet innan de nått ACA var faktiskt medberoende eller stort kontrollbehov. Vuxenbarns syndrom är något utbytbart med diagnosen medberoende. Det finns många definitioner för medberoende; men det allmänna samförståndet är att det är beroende av varandra folk tenderar att fokusera på andras behov snarare än sina egna.

Genom att göra det kan det medberoende eller vuxna barnet undvika sina egna känslor av lågt självförtroende. Detta är den sjätte egenskapen hos de 14  egenskaperna. En medberoende fokuserar på andra och deras problem i en sådan utsträckning att den medberoende är livet påverkas ofta negativt. Förutom emotionellt lidande kan medberoende drabbas av allvarliga eller kroniska fysiska sjukdomar. Sjukdomarna inkluderar magproblem, svår huvudvärk, sömnlöshet, lungproblem och hudproblem utöver andra fysiska förhållanden.


 

De 14 egenskaperna de talar om är dessa:


Detta är de karaktärsdrag vi verkar ha gemensamt då vi vuxit upp i ett alkoholistiskt eller på andra sätt dysfunktionellt hem (Checklistan).

1) Vi blev isolerade och rädda för människor och auktoritetsgestalter.
2) Vi blev bekräftelsesökare och förlorade vår identitet längs vägen.
3) Vi blir skrämda av arga människor och all personlig kritik.
4) Vi blir antingen alkoholister, gifter oss med en, eller båda delarna, eller också hittar vi någon
annan tvångspräglad personlighet, som till exempel en arbetsnarkoman, som kan uppfylla våra sjuka behov av att bli övergivna.
5) Vi lever livet utifrån ett offers perspektiv och är attraherade av denna svaghet i våra kärleks- och vänskapsrelationer.
6) Vi har en överutvecklad ansvarskänsla och det är lättare för oss att engagera oss i andra än i oss själva. Detta gör det möjligt för oss att inte titta alltför noga på våra egna fel, osv.
7) Vi får skuldkänslor när vi står upp för oss själva istället för att ge efter för andra.
8) Vi blev beroende av spänning.
9) Vi blandar ihop kärlek och medlidande och tenderar att ”älska” människor som vi kan ”tycka synd om” och ”rädda”.
10) Vi har tryckt ner känslorna från vår traumatiska barndom och förlorat förmågan att känna eller uttrycka våra känslor eftersom det gör så ont (förnekelse).
11) Vi dömer oss själva skoningslöst och har en mycket låg självkänsla.
12) Vi är beroendepersonligheter som är skräckslagna för att bli övergivna och som gör vad som helst för att hålla fast vid en relation för att slippa uppleva smärtsamma känslor av övergivenhet – något vi har fått från att ha levt med sjuka människor som aldrig var känslomässigt där för oss.
13) Alkoholism är en familjesjukdom. Vi blev ”med-alkoholister” och utvecklade karaktärsdragen hos sjukdomen, även om vi inte själva började dricka.
14) ”Med-alkoholister” reagerar snarare än agerar.

 

Jag kan känna igen mig i många ut av dem. Jag kan isolera mig mycket, jag gillar att vara för mig själv. Jag vet att jag också är en bekräftelsesökare, kan nästan känna mig som en narcesist fast inte sjukligt.

Jag kan ju oclså känna mig värdelös många gånger. Därför jag skapade gruppen Duger som jag är på FB. Eftersom jag kan ha många ut av de här egenskaperna så går jag på ACA. Har skapat en grupp i Rågsveds nya Folketshus på tisdagar kl:19:00.

 

Kommentera här: