Hoppas på en bra dag i dag

22 april

En vacker vårdag var jag ute och gick i skogen. En lätt vind blåste genom träden. Fåglarna sjöng och flög omkring. Jag böjde mig ned, tog upp en sten som jag kallade Ensamhet och stoppade den i axel-väskan. Jag gick en liten bit till och gladdes åt de vilda blommorna. Stannade igen och tog upp ännu en sten, som jag kallade hat mot min styvfar, alkoholisten. Allteftersom jag fortsatte gå, plockade jag upp några stenar till – misstänksamhet mot andra, isolering, rädsla och otrygghet. Snart slutade jag att lägga märke till skogens skönhet. Min kasse var så tung att jag inte kunde tänka på någonting annat. Stenarna tyngde ner mig så mycket att det nästan kändes som om jag hade begravts under dem.

   Så småningom gick jag in genom Al-Anons dörrar och fann de verktyg  jag behövde för att börja tömma min stora ryggsäck (axelväskan hade vuxit!). Att ge upp i Första Steget hjälpte mig inse hur tung min börda hade blivit. Hoppet i Andra Steget lärde mig att det fanns Någon som kunde hjälpa mig tömma ryggsäcken – en Makt större än jag själv. Fjärde Steget hjälpte mig bestämma vilka stenar som var mina och vilka som tillhörde andra, och släpp taget och låt Gud ta över hjälpte mig befria min ryggsäck från de stenar som inte var mina. Att leva en dag i taget och dela med mig till min sponsor hjälpte mig att krympa ryggsäcken till en axelväska igen och hitta nya saker att lägga i den, som vänlighet, medkänsla, kärlek och humor. I stället för att tynga ned mig lyfter de upp mig i tillfrisknandets ljus.

Dagens påminnelse

Bär jag på onödiga bördor? Med Al-Anons verktyg kan jag lätta på tyngden.

 ”Vi vet att vi har karaktärsfel och vi har karaktärsfel och vi har något slags uppfattning om den smärta och de svårigheter de har orsakat oss; nog vore det en befrielse att bli av med dem.”

                                                                                                                    Vägar mot Tillfrisknande, sid 61


Jag måste hela tiden försöka bli av med alla mina tunga stenar, som inte är mina. Jag har blivit av med många stenar. Fast det verkar finnas tunga stenar som jag har väldigt svårt att bli av med. Jag tänker på mitt slarv, och jag vill kunna hålla ordnig. Jag har ju även med mig mycket i från min barndom, sedan så har jag fyllt på med mitt egna missbruk. Som tur är så har jag olika gemenskaper att gå till. I den gemenskapen som jag ska till i dag är för mitt egna missbruk. Det är i min hemmagrupp som har möte i dag klockan 13:00 i Rågsveds nya folkets-hus. 

 

Jag är dålig på att gå på Al-Anon jag går i stället på gruppen ACA som också har möte i Rågsveds folkets hus på tisdagar klockan 19:00 så har vi möte där. Då kanske min tunga sten ensamhet försvinner.
I dag så blir det som sagt möte för min egna nykterhet och sedan hem och försöka att städa. Det är också något jag vill bli av med. Min lättja och att jag inte kommer igång med saker och ting. Att AIK vinner över Göteborg.

Kommentera här: