Vill vara ödmjuk inför livet

1 september

Att förstå ödmjukheten

Den ökade förståelsen för vad ödmjukhet är medför en genomgripande förändring av vårt sätt att se på saker och ting. Vi börjar få upp ögonen för de ofantliga värden som frigjorts genom den smärtsamma punkteringen av egoismen. Hittills har vi varit inställda på att fly från i stort sett alla smärtor och problem. Flykt genom flaskan var alltid lösning.

Inom AA började vi sedan iaktta och lyssna. Överallt såg vi hur misslyckanden och elände omvandlades till oskattbara värden genom ödmjukhet.

<<< >>>

För dem som har gjort framsteg inom AA står ödmjukheten för en klar insikt om hurdana vi egentligen är, följd av uppriktiga försök att bli sådana som vi borde kunna vara.

TOLV OCH TOLV, s66 RESP, s 52


Jag kan ödmjukt säga att jag duger så som jag är, trots alla mina fel och brister. Det gäller bara att jag själv ska upptäcka dem. Då är det bra att arbeta med det tionde steget på kvällen. Att gå igenom dagen, se vilka fel jag har gjort. För egoismen är svårt att få bort. Jag har haft den i hela mtt liv. Fast i dag kan jag se att jag har den och slipper att fly genom att supa mig full. Jag startade sidan Duger som jag är, där jag brukar lägga in min blogg inlägg som jag skriver på den här sidan. Tyvärr så är det bara jag som brukar skriva inlägg där.

 

Kommentera här: