Dricker inte alkohol som andra kan göra

13 september

Kärleken – tusen sinom tusen röster

Från gryning till skymning

Från skymning till gryning

har ropat ut sin kärleks val

att du må öka himlakroppars tal

                                                                                       Wililiam Rose Benet

Alla står vi mitt uppe i livet, och våra val grundar sig på våra erfarenheter – så det är bara naturligt  att de skiljer sig från alla andras. En av oss kanske väljer att sitta i fängelse för att ha protesterat mot kärnvapen, en annan kanske ber böner för freden. Båda arbetar för samma mål.

  Det är bevis på kärlek att respektera andras rätt att välja själva, även om vi inte skulle ställa upp på deras val. Något av våra syskon kanske älskar musik som vi avskyr, vi kanske har en son eller dotter som vill klä sig annorlunda. Hur ofta försöker vi inte, i kärlekens namn, tvinga på dem vår uppfattning? När vi låter våra nära och kära välja det som är rätt för dem, då blir det också lättare för oss själva att välja det som är rätt för oss.

Vilka val kan jag respektera i dag, trots att de strider mot min egen uppfattning.
Jag djälv har valt nykterhetens väg, men andra kan ju dricka alkohol på ett normalt sätt. Det kan inte  jag, eftersom jag har sjukdomen alkoholism. jag skrev om det även i min andra blogg i går. Där Tommy Körberg hade valt att inte dricka någon alkohol. Sedan finns de ju de som kan dricka alkohol på ett annat sätt. När jag var yngre så gillade många ut av mina kompisar hårdrock, fast jag var en Ulf Lundell fan. Som även han har valt att avstå från drickandet. Även han har sagt att han har samma sjukdom som jag. Det var faktiskt tack vare honom som jag insåg att även jag hade sjukdommen. Jag ville ju leva som honom, och även min släkt hade samma sjukdom. Jag har lärt mig det att leva en dag i taget.

Kommentera här: