Detta är en familjesjukdom

29 september

 

AA:s levnadsätt i hemmet  *

Även om man inte får positiv respons från alkoholisten, finns det ingen anledning att överge hans familj. Vi bör fortsätta att vara vänliga mot dem. Familjen bör erbjudas möjligheten att leva på vårt sätt. Om de tar emot erbjudandet och accepterar de andliga grundsatsningarna, är chansen mycket att också alkoholisten i familjen tillfrisknar. Och även om han fortsätter att dricka, kommer familjen att finna livet mer uthärdligt.

                                                          <<<   >>>

Vi tycker inte att en ny AA-medlem bör propsa på att de övriga i hans familj ska leva efter andliga principer, om de inte uttryckligen önskar göra det.  Tids nog kommer de att ändra sig. Förändringen till det bättre i hans eget uppträdande övertygar dem vanligtvis långt mer än ord.

·         Idag är det främst en uppgift för Al-Anons familjegrupper att introducera AA:s levnadssätt i hemmen. År 2001, när Al-Anon fyllde 50 år, fanns det cirka 27 000 sådana grupper i 115 länder. Grupperna består av personer som är gifta, sammanboende eller förlovade med, eller personer som har andra personliga band till alkoholister, bland annat barn och föräldrar. Al-Anon har haft oerhörd framgång med att återställa goda familjerelationer.

 

 

STORA BOKEN, s116-117 RESP,s. 104


 

Jag växte upp i den här sjukdomen, och ändå så blev jag själv en. Jag fick ju dåliga verktyg i från starten. Ville hela tiden fly, då var alkoholen ett bra sätta att fly med. För jag vet att jag är rädd och flyktbenägen. Jag går ju även i den gemenskapen för anhöriga. Håller även nu på med att lyssna/läsa igenom Katerina Janouch böcker om barnmorskan Cecilia Lund.

Var på skrivarkurs i går efter att ha blivit ruinerad hos tandläkaren. 1500 kronor för att laga min värkande tand. På skrivarkursen så ska jag skriva och gestalta en kvinlig huvudperson. Det kommer att bli svårt, fast jag ska göra så gott jag kan. Det är ju också ett sätt att arbeta i mitt program, att se hur många som har tagit skada ut av mitt missbruk. 

Jag är glad i dag att jagslipper fly in i alkoholen. Fast jag kanske flyr in i bloggandet, eller i mina böcker i stället. Då blir det ilska från fästmön. Ja det är ju mitt stora intresse att skriva i datorn. Hellre det än att supa. Fast fästmön har aldrig sett mig aktiv. Det ska hon nog vara glad över Nej nu är det fredag och sista arbetsdagen för mig. Tyvärr så arbetar fästmön i helgen. Fast då har jag passat på att sitta i jouren 11 - 13 i morgon.

 

Kommentera här: