Är inte maktlös

 

AA-tanke för dagen 19 september.

  Låt oss fortsätta med Andra, Tredje och Elfte steget. Vi måste vända oss till en högre makt om hjälp, eftersom vi själva är maktlösa. När vi lägger vårt alkoholproblem i Guds händer, och lämnar det där, har vi fattat vårt livs viktigaste beslut. Från den stunden förlitar vi oss på Gud om styrka att hålla oss nyktra. Det gör att vi inte längre ser oss som världens medelpunkt, och det låter oss föra över våra problem på en makt utanför oss själva. Genom bön och meditation försöker vi fördjupa vår medvetna kontakt med Gud. Vi försöker leva varje dag som vi tror att Gud vill att vi ska leva.

Förlitar jag mig på Gud om styrka att hålla mig nykter?

  Att begrunda.

  ”Detta haver jag talat till eder, på det att ni må finna stor glädje däri.” Även en ofullständig insikt i det andliga livet ger stor glädje. Du känner dig hemmastadd i världen, när du har kontakt med världsalltets gudomlige ande. Andliga erfarenheter ger en avgjord tillfredsställelse. Sök efter livets verkliga mening genom att följa de andliga lagarna. Gud vill att du ska göra andliga framsteg, och Han har för avsikt att också låta dig få det. Om du så långt möjligt lever ditt liv enligt de andliga lagarna, kan du förvänta dig din andel av glädje och frid, tillfredsställelse och framsteg.

  Dagens bön.

  Jag ber att jag ska finna lycka i att göra det rätta, att jag ska finna tillfredsställelse i att lyda de andliga lagarna.


Ja jag har en tro på en Högre kraft, vem det nu är det vet jag inte. Fast jag tycker att jag kan kalla den kraften för Gud. Jag brukar ju leka med ord, och jag kan se Gud så som Godhetens Underbara Drift eller eftersom jag går på olika 12 stegs program och kan då ta det som Gruppens Underbara Delningar. Jag googlade på steg två och fick fram AA:s syn på det.
Tredje stegs bönen brukar jag läsa på morgonen 

”Gud, jag överlämnar mig till dig – för att du skall forma mig och göra med mig som du vill. Befria mig från mitt egos slaveri så att jag bättre kan utföra din vilja. Befria mig från mina svårigheter så att segern över dem kan bära vittnesbörd till dem jag vill hjälpa – om din kraft, din kärlek och ditt sätt att leva. Må jag alltid handla enligt din vilja!”

Jag googlade även på steg tre och fick fram sidan beroende som skrev det här om steg tre. Så har vi då det elfte steget och där tar jag hjälp ut av Nattbarn. Hon brukar ha bra sidor om hur vi ska kunna arbeta med de olika stegen. Fast folk som vill arbeta med de tlv stegen får ta vad de vill, och lämna resten. De tolv stegen kan människor som inte är beroende kan ha hjälp ut av också.

 

Kommentera här: