Jag kan känna mig fattig

29 oktober

Fattigdom, det är att känna sig fattig.

                                                          RALPH WALDO EMERSON


Fast egentligen så är jag rik i jämförelse med de som sitter eller går omkring och tigger. De som inte har någon bostad. och inte kan äta sig mätta varje dag. Det finns de som lever i överflöd. Men själv har vi precis så att vi kan äta varje dag. Fast jag kanske inte kan äta något lyxigt. Vi i familjen kan inte åka på semester någonstans. Både jag och min fästmö arbetar bara 75%.  Jag är ju pensionerad i 25%, men inte min fästmö. Men hon känar ändå bättre än vad jag själv gör. Jag trivs så bra på min arbetsplats, och jag vet ju inte om jag skulle lyckas på någon annan arbetsplats.

 

Ja vem var Ralph Waldo Emerson då? En amerikansk författare och filosof, jag själv har inte läst något ut av honom. Har knappt hört talas om honom. Fast vi lär oss mycket genom att läsa.  Det var som Stephen King skriver i boken "Att skriva en hanverkares memoarer". Jag har lyssnat på den och den gillade jag mycket. Jag vill ju själv skriva. Går en skrivar kurs, fast även den kostar pengar, jag har bara betalt hälften. Jag vet inte hur jagska kunna få pengar till resten. Har även en tandläkar räkning som kommer i veckan. Så jag har mer räkningar än vad jag tjänar pengar.

Kommentera här: