Älskar ju att skriva

11 oktober

En musiker måste spela, en konstnär måste måla, en poet måste skriva om han ska få frid i sinnet. Det man kan vara, det måste man vara.

                                                                                       Abraham Maslow

Samma sak gäller sömmerskor, snickare, hemmafruar, advokater och bilmekaniker. Frågan är vem och vad jag är. Vad måste jag göra för att få frid i sinnet?

  Ett fåtal av oss är lyckliga nog att svaret på frågorna på ett tidigt stadium i livet. Man måste sträva efter att utvecklas till den människa man kan och måste vara. Det gör man genom att känna efter vad man innerst inne vill, och genom att fråga sig vad som skänker en tillfredsställelse. Vi ska fråga oss vad vi skulle tycka mest om att syssla med, vad vi tror att vi verkligen är duktiga på. Vad är det inom oss som ibland pockar på att få komma till uttryck eller bli, måste komma inifrån oss själva. Och det gör det, om vi ställer de rätta frågorna.

Vilken sorts människa skulle jag kunna bli?


Så det är klart att jag skulle vilja bli författare. Fast tyvärr så måste jag hoppa ut av skrivar kursen jag har börjat på. Jag har inte råd att gå den. Jag hade delat upp räkningen och skulle betala den, fast jag fick tandverk och var tvungen att gå till tandläkaren. Att gå till tandläkaren är dyrt. 2700 kroor har jag betalt och jag ska dit snart igen. Då kommer 375:- till att försvinna.
 Jag var på skrivarkursen ett par gånger, men tyvärr får jag mejla och säga att jag inte kan gå. Men att jag säkert kan försöka igen, när ekonomin är bättre.

 

Ja jag skulle ju vilja vara en fri människa utan en massa måsten. Fast det är klart att jag måste ju beta för mig. Men alltid det här behovet ut av pengar. Att allt ska vara så dyrt. Men jag har det ändå bra, det finns de som har det mycket sämre än vad jag själv har. Jag är glad att jag har bostad och mat för dagen. Det kunde ju ha vart mycket värre. Hade jag druckit, så hade jag inte haft någonting annat än alkoholen att fly in i. Jag är glad att jag slipper det i dag. 

Kommentera här: