Ärlig mot sig själv

 

 

                                                  28 november

 

När jag arbetade mig igenom Fjärde Steget, räknade jag upp mina karaktärsdrag så ärligt och oförskräckt jag kunde. Något oerhört ironiskt gick upp för mig: Många saker jag förut ansett vara dygder – att ta hand om alla i min omgivning, oroa mig för andras liv, offra min egen lycka och välgång – visade sig vara själva orsaken till mitt elände! Och de karaktärsdrag jag aldrig hade brytt mig om – talang, optimism, självdisciplin – visade sig vara mina verkligt positiva egenskaper. Det var som om jag, genom kraften i detta steg, hade ett sätt att vända min uppochnedvända personlighet rätt.

   Jag kämpar fortfarande för att hindra alltsammans att ramla omkull igen. Men när jag ser klart på mig själv, har jag en förnimmelse av helhet och en känsla av stolthet och frid. Jag kan vara lycklig över att vara mig själv nu när jag vet vem jag är.

 

Dagens påminnelse

Mitt liv förändras ständigt. Medvetenhet låter mig hålla jämna steg med den förändringen. Låt mig i dag lyssna på mina ord och vaka över mina handlingar. Bara genom att veta vad slags person jag är kan jag skapa den person jag vill bli.

 

”Varje människa måste gå till sig själv för att lära sig livets mening. Det är inte något upptäckt: det är något format.”

                                                                     Antoine de Saint-Exupéry

 
Ja jag vet att jag nog inte har arbetat med det fjärde steget ordentligt, eftersom jag har en sådan som oroar mig för andra. Jag är även väldigt rädd för vad andra ska tycka om mig själv. Jag är rädd för att de runt omkring mig ska tycka illa om mig. Det var därför jag skapade gruppen "Duger som jag är". Där jag lägger upp dessa inlägg. Fast det är också en grupp där vi kan peppa varandra. Kanske be om råd, fast nu är det nog bara jag som skriver mest i den. Det är lite trist, så om jag slutar skriva så kommer den bara stå tom där.
Ja jag måste vara ärlig i det här programmet. Ärlig mot sig själv. Det har jag nog vart dålig med att vara. Jag kan lätt ljuga för mig själv, inte tro att jag duger så som jag är, att tro att jag är värdelös.
Just för tillfället är jag inte på topp, eftersom jag är förkyld. Har vart hemma i en vecka och sitter nu och väntar på att få komma till läkaren. Ska dit 11:15 i dag, och kommer väl bli sjukskriven ett par dagar.
 
 
 
 

Kommentera här: