Kan inte få tillbaka den

 

Dagliga Reflektioner 2 maj.

 

ATT LYSA UPP DET MÖRKA FÖRFLUTNA.

 

Häng fast vid tanken att med Guds hjälp är det mörka förflutna den största skatt ni har – nyckeln till livet och lyckan för andra. Med den kan ni förjaga död och elände åt dem.

ANONYMA ALKOHOLISTER, sid 107.

 

Mitt förflutna är inte längre en självbiografi; det är en uppslagsbok att ta fram, öppna och dela med andra. När jag i dag anmäler mig för tjänstgöring, kommer de underbaraste bilder upp. För om än dagen är mörk - som en del dagar måste vara - kommer stjärnorna att lysa ännu klarare längre fram. Mitt vittnesbörd om att de verkligen lyser kommer att behövas mycket snart. Hela mitt förflutna ska denna dag vara en del av mig, för det utgör en nyckel, inte ett lås.


Jag kan inte få tillbaka det jag redan har kastat bort. Jag kastade bort hela min ungdom och tiden innan jag blev nykter. Jag kan aldrig få tillbaka den tiden. Fast jag kan ju berätta om den så att andra inte gör samma misstag som jag själv gjorde. Så länge jag inte tar det första glaset så mår jag bra. Fast om jag skulle få för mig att jag kan dricka igen, så är jag väldigt illa ute. Jag är en alkoholist och kommer aldrig att bli frisk i från den sjukdomen. Någon som är allergisk kommer inte bli mindre allergisk hur längre tiden går. Jag är allergisk mot alkohol och jag kan inte dricka det som normala människor gör. Klart att jag dricker alkoholfri öl. Som egentligen inte är alkoholfri. Den innehåller 0,4% alkohol. Jag har sagt till mig själv att inte dricka någonting över 1% alkohol.

 

Nej jag lever i dag och får göra den dagen till det bästa jag kan göra i dag. Önskare er alla som läser den här bloggen en underbar dag. Ta hand om varandra i dag!

Kommentera här: