Duger som jag är

 

                                19 maj

 

Tidigare tog jag det som ett personligt misslyckande när någon hade en annan åsikt än jag. Hade jag bara haft rätt ord, kläder, åsikter, skola, arbete, hem, vänner eller älskare, skulle jag ha fått vara med.

   Och hur såg jag på andra? Jo, lyckliga och självsäkra – de verkade ha alla svaren. Men på grund av den fasad jag visade utåt, trodde folk att jag också var lättsam och glad. Om de kunde ha så fel om hur jag verkligen kände mig, kanske jag också hade fel när det gällde deras känslor? När allt kom omkring var jag väl inte den enda som visade upp en snygg fasad. Jämförde jag inte i själva verket mitt inre med andra människors yttre?

   I Al-Anon lär jag mig att någon kan ha en annan åsikt än jag utan att någon av oss har fel. Och när ingen behöver ha fel, kan vi alla passa00 in precis som vi är.

 

          Dagens påminnelse

Om jag jämför mig med andra, förlorar jag. Jag kanske lyckas må bättre än någon annan den här gången, men nästa gång mår jag sämre. Det bästa sättet att slippa känna att jag inte duger är att sluta jämföra mig med andra.

 

”När vi går på möten inser vi så småningom att många av våra bekymmer beror på våra egna attityder.”

 

                                  Att förstå oss själva och alkoholism


 

Ja det var därför jag skapade gruppen Duger som jag är där jag skriver om att jag inte är värdelös, fast jag kan känna mig det ibland. Jag vet att jag är alkoholist, att jag har haft en hjärnskada och kanske inte kan prestera lika bra som andra. Fast för den skull är jag inte värdelös. Jag är säkert duktig på någonting. Det gäller bara att komma på vad.

Det känns underbart att det är fredag och den sista dagen denna vecka. Nu kan jag få sova ut i ett par dagar, fast jag kommer att vakna tidigt i morgon också. Fast det gör mig ingenting. Jag duger ändå..

Kommentera här: