Vad kan jag göra för andra?

29

mars

 

Just idag hjälper jag någon praktiskt.

 

En fara med det andliga sökandet är att det blir alltför elitistiskt och individualistiskt. En nog så viktig  gudstjänst och andlig övning är att börja se och hjälpa människor i sin närhet. Att engagera sig i någon hjälporganisation kan vara ett annat steg ut ur en privatreligiös bubbla. Det bästa sättet att komma tillrätta med sina egna dilemma är att hjälpa någon annan.

 

Vilka sammanhang kan jag tänka mig att engagera mig i?


I dag ska jag hjälpa en broder i gemenskapen. Jag ska berätta hur jag själv har gjort för att bibehålla min nykterhet. Jag är dålig på att hjälpa andra, det beror säkert på att jag är så egocentrisk. Jag är väldigt självupptagen så jag har svårt att se vad andra behöver hjälp med.
I dag ska jag besöka mammas lägenhet med socialen och brorsan för att se vad som finns där. Det mesta är ingenting att ha, fast det finns en del minness saker som jag vill ha. Det är även min kära fästmös födelsedag. Blommor kommer senare och hon önskar sig ingenting. Jag får fundera ut någonting.

 

Kommentera här: