Ska lära mig av mina misstag

 

 

                                   26 mars

 

”Allt som är värt att göra är värt att göra dåligt” lyder en lätt förvrängd version av ett gammalt ordspråk. Perfektionism, obeslutsamhet och vanmakt är de tre värsta effekterna alkoholism haft på mitt liv.

   Jag har en tendens att leva i väntan på att det förflutna ska förändras. Jag vill ägna mina första hundra år åt att lösa upp alla knutar och de hundra därefter till att faktiskt leva. En sådan benägenhet att undvika risker och undvika att göra något dåligt har hindrat mig att göra några av de saker jag tycker mest om och från den regelbundna träning som ger framsteg.

  Om jag inte vågar göra något dåligt, kan jag inte heller räkna med att kunna lära mig göra det bra. Den enda uppgift jag kan låtsas att jag kan göra perfekt är den som jag aldrig försökt mig på.

 

Dagens påminnelse

Al-Anon uppmuntrar mig att ta risker och att inte tänka på livet som en uppvisning på befallning utan som en serie experiment, där jag lär mig mer om att leva.

 

”Alla vackra tankar i världen väger lätt mot en enda underbar handling.”

                                                      James Russel Lowell

 

 

 
Jag har missat en massa och jag kan inte ändra det jag har vart med om. Det var i dag 22 år sedan som jag var med om den svåra misshandeln. Jag har kämpat för att ta mig illbaka och jag vet inte vad folk tänker och tycker och tänker om mig. Fast de flesta jag har hört har vart positiva till min kamp. Jag är så glad över att jag har tagit mig så här långt.
Jag undrar hur mycket fel jag kommer att göra i dag. Vi måste lära oss ut av våra misstag. Jag ska börja med att äta frukost och sedan åka på möten. Först ett ACA möte vid Maria torget klockan 10:30 och sedan till Rågsved på ett AA möte klockan 13:00.
 
ACA går jag till eftersom jag växte upp då de var mycket alkohol i familjen och som jag sedan tog efter och blev själv en alkoholist. Men för snart tjugo år sedan så skruvade jag på korken och det är därför jag fortfarande går på AA-möte. Det är för att jag inte ska tro att jag kan dricka igen.
 

Kommentera här: