Väljer nykterhet i dag.

12 juni

Kan vi välja?

Vi får aldrig bli förblindade av den befängda idén att vi skulle vara hjälplösa offer för vårt arv, våra livserfarenheter och vår omgivning, att dessa är de enda krafter som styr oss. Det är inte vägen till frihet. Vi måste tro att vi verkligen kan välja.

Som aktiva alkoholister förlorade vi förmågan att välja att sluta dricka. Vi var offer för ett tvång som verkade bestämma att vi skulle fortsätta att förstöra oss själva.

Ändå gjorde vi slutligen ett val som möjliggjorde vårt tillfrisknande. Vi kom till insikt om att vi på egen hand var maktlösa inför alkohol. Detta var ett viktigt val och ett mycket svårt sådant. Vi kom att tro på att en kraft större än vår egen kunde hjälpa oss att återfå förstånd, om vi blev villiga att tillämpa AA:s tolv steg.

Kort sagt, vi valde att ”bli villiga” och det är det bästa val vi någonsin gjort.

 

GRAPEVINE, NOVEMBER 1960 RESP. BREV, 1966


Mitt val i dag är att inte ta det första glaset. Jag vet att jag inte kan dricka som normala människor, eftersom jag har sjukdomen alkoholism. Mina föräldrar hade det också, även släkt långt tillbaka i tiden. Fast vi är några som har lyckats att inte falla dit. Jag är inte hjälplös, utan jag har gemenskaper jag kan gå till. Både för mitt egna missbruk och även för dem jag känner och är släkt med.

 

Så länge jag väljer att inte ta det första glaset, så håller jag min sjukdom i schack. Fast skulle jag få för mig, att jag kan dricka igen så skulle det sluta med vårdhus, dårhus och till slut bårhus. Jag trivs med livet och vill inte dö ännu.

Kommentera här: