Fälla vänliga ord i dag

 

                                                              15 juni

 

”Många har fällts av svärdseggen, men fler har fällts av tungan.” Detta citat riktar uppmärksamheten mot ett vapen som många av oss har använt: sarkasmen. Den vassa anmärkningen, den insinuanta antydan, den hånfulla piken.

   Jag hade inte blivit vidare stolt om jag kunde se mig själv när jag yttrade dessa verbala angrepp. Så varför göra det alls? När jag är arg eller frustrerad kan jag få ett ögonblicks tillfredsställelse över att ha satt en fullträff, men ger sarkasm mig vad jag verkligen önskar? Hjälper mig angreppet på någon annan att lösa problemen mellan oss? Är det verkligen så här jag vill uppträda? Naturligtvis inte.

   Ibland känner jag mig hjälplös och arg. När det händer, kan jag prova att ringa en Al-Alanon – vän eller gå på möte där jag kan få lite perspektiv. Jag kan skriva ner varje elakt ord jag vill säga och sedan läsa upp dem för min sponsor. Ibland känns det bra att få ur sig det, men jag behöver göra det på rätt sätt och utan att skada andra. Efteråt är jag bättre i stånd att uppföra mig konstruktivt och kommunicera på ett sätt jag kan vara stolt över.

 

                   Dagens påminnelse

De flesta av oss bär på mer än vår beskärda del av skam. Jag ska inte förvärra detta genom att använda grymma, kvicka ord för att förödmjuka en medmänniska. Gör jag det, skämmer jag ut mig.

 

”… alla i en alkoholistfamilj behöver och förtjänar extra omtanke och kärlek.”

                                               Leva med en nykter alkoholist

 
Ja jag kan vara duktig på att vara sarkastisk, fast jag brukar inte göra det elakt, utan mer på det skämtsamma planet. Jag brukar vara sarkastisk mot mig själv. Jag vet att farsan ofta sa duktig idiot till mig. Det är därför jag är som jag är. Fast i dag så vetjag att jag duger så som jag är, trots alla mina fel och brister.Klart att jag ibland kan ha elaka tankar, men det är någonting som jag håller inom mig själv nu mera. Fast det är heller inte bra. Det är bra att gå på de här gemenskaperna som jag gör. Var ju på ett Al-Anon vuxna barnmöte i måndags och ett AA möte i går. Jag är väldigt glad över att gemenskaperna finns.

Kommentera här: