I dag vill jag inte vara bitter

25

Juli

Just idag är det lätt att leva.

Det som mer än någonting annat hindrar oss från att känna oss glada är bitterhet – att tycka synd om oss själva och skylla det som går fel på andra. Någon sa att bitterhet är som att själv svälja det gift som man egentligen vill ge till någon annan.

När brukar jag tycka synd om mig själv


 

Jag kan nog erkänna att jag kan känna bitterhet ibland. Kan tycka synd om mig själv. Fast jag brukar nu mera tänka på att det kunde ha vart värre. Ja mycket kunde ha vart värre. Jag kunde vara berusad igen och då skulle ju allt som jag har byggt upp vart förstört. Jag känner igen det i från förr. Då skyllde jag allt som hände på andra. 

Men i dag vill jag välkomna livet och känna en glädje. Det är inte synd om mig. Det finns de som har det mycket värre än vad jag själv har. Jag är nykter och de finns de som har det mycket värre än vad jag själv har. De problem som jag numera har är ju så kallade lyxproblem. Jag har haft en förvärvad hjärnskada, och det är klart att det finns sviter kvar ut av den. Men de finns de som har mycket värre än vad jag själv har. Jag har träffat många som är hjärnskadade, som inte ens kan gå. Jag kan ju gå och jag är glad över det. Fast springa kan jag inte längre, men varför ska jag springa.

Det är inte synd om mig!

Kommentera här: