Världen är vacker

 

 

11 januari.

 

Allt beror på vad man kallar saker och ting.

                                                    Kate Douglas Wiggin

 

Det flesta av oss betraktar maskrosor som ogräs. Vi köper specialverktyg och bekämpningsmedel när de sticker upp, och vi klagar lika mycket över dem som vi välkomnar våren som för dem med sig.

Men finns det något ljuvligare än ett hav av gula maskrosor vid sidan av vägen i juni? Eller något märkligare än förvandlingen till den utblommade maskrosens frön som sprids för vinden?

Ibland låter vi andra tala om för oss vad som är ogräs och vad som är blommor. Men det är inte nödvändigt. Mycket av skönheten i världen består i att vi själva bestämmer vad vi tycker är vackert. Vilken tur att vi när som helst kan slå upp våra ögon och se!

 

Kan jag se skönheten i allting runt omkring mig i dag?

 Ja allt är vackert, det är bara att slå upp ögonen och titta på naturen. När snön ligger vit på backen, fast nu har det mesta tyvärr smällt bort. Det kan jag tycka är tråkigt. Fast det skulle tydligen komma mer snö i dagarna. Em blöt sådan. Det är 2 grader ute nu. Det här inlägget kom lite senare än brukat. Eftersom jag inte hade skrivit in det tidigare. Jag fick skriva in det nu i morse. Fast sitter nu på fika rasten  och lägger in det.

Det kommer dröja länge innan maskrosorna kommer. Fast vem vet i den här klimatförstörda världen när de kommer upp. Jorden har ju blivit varmare och varmare. Jag vill att vi ska ta hand om vår vackra värld i dag. I morgon kan det vara försent.

Kommentera här: