Jag har min egen religion

30 januari

Varje system av religion som har något i det som chockar minnet av ett barn, inte kan vara sant

                                                                                                                     Thomas Paine (1737-1809)


Ja vilken religion är det som är sann? Alla religioner har ju någon slags övertro. Jag har min egen religion och tror på Godhetens Underbara Drivkraft. Är jag god mot mina med människor så är de oftast goda tillbaka. Godhetens motkraft är ondskan. Ondska har vi tyvärr allt för mycket i världen. Mycket ut av ondskan beror ju på olika upp-fattningar om olika Gudar. Det är precis som en del hejar på ett visst fotbols lag eller hockey och börjar bråka om vilket som är rätt.

 

Jag har min Gud och det är att jag vill vara snäll och vänlig mot dem jag träffar på, och jag brukar inte få skit för det. Vem var Thomas Pain då? En engelsk skriftställare som var förgrundsgestalt vid USA:s frigörelse från Storbritanien. I kväll blir det inget möte i Farsta kyrka eftersom jag ska på teater. Ska se på Vapenvila av Fredrik Virtanen.

Kommentera här: