Hur ska jag uttrycka mig i dag?

 

  29 januari

 

Många av oss lär sig värdet av att uttrycka sig i Al-Anon. Vi upptäcker hur vi känner oss och vinner på att ge uttryck för våra känslor när det verkar lämpligt. Men det är skillnad på att uttrycka sig själv och att använda ord för att kontrollera andra.

Ibland det enda sättet att avgöra om jag försöker kontrollera någon annan eller bara uttrycker mina känslor att lägga märke till hur många gånger jag säger samma sak. Om jag nämner något jag tänker på och sedan släpper taget, oavsett vad jag får för svar, är jag ärlig. Om jag upprepade gånger kommer med liknande förslag eller ställer tjatiga frågor om och om igen, försöker jag förmodligen kontrollera. Om jag är nöjd bara när den andra reagerar på det sättet jag vill – håller med om vad jag sagt eller lyder mitt råd – vet jag att jag förlorat fokus.

 

Dagens påminnelse

 

Jag lär mig att vara ärlig mot mig själv. Jag ska inte använda tillfrisknande som en ursäkt för mina ansträngningar att förändra andras sätt att tänka. Att försöka kontrollera andra människor ger mig bara problem. I stället ska jag genast erkänna sådana misstag och återgå till att använda min energi där jag behöver den, genom att titta på mig själv.

 

Vi skulle känna stor frid om vi inte sysselsatte oss med vad andra säger och gör.”

 

Thomas a Kempis


Ja jag kan nog vara tjatig ibland, och det kan ju bero på min hjärnskada. Jag kan ha svårt att förstå vissa saker och ting. Jag kan vara dålig på att uttrycka mig saker och ting. Jag är känslomässigt störd, det beror på min uppväxt. Fast det kan ju också bero på mitt levende under många år i mitt missbruk. Fast i dag så kan jag få hjälp med mina beteenden. Nu ska jag äta frukost och sedan gå på möten. Tänkte åka till Huddinge sjukhus för att hälsa på mamma.

Kommentera här: