Har precis det jag behöver

3 januari

Att ha tillräckligt är lycka, att ha mer än tillräckligt är olyckligt. Det gäller för allting, men särskilt om pengar.

                                                                                                             Lao-Tse   


 

En gammal Kinesisk filosof runt 600 f.kr. Ja vi ska ha det som i det klassiska svenska uttrycket lagom med allting. Jag är nu mera varken rik, eller fattig. Jag har så att jag kan klara mig. Jag har mat på bordet och tak över huvudet. Sedan finns de de som tigger ute på gatorna, och som sover utomhus i kylan. Men vi kan inte åka på semester eller äta stora middagar med oxfile men huvudsaken är att jag kan äta mig mätt varje dag.

Jag har ett arbete och familj, och framför allt så är jag nykter, skulle jag börja dricka så skulle jag förlora allting.

Kommentera här: