Är inte felfri

 

5

januari

 

Just idag står jag för min ofullkomlighet.

 

Vår tids religion heter perfektion, det allt överskuggande idealet är att vara felfri.

I livsstilsmagasin, annonser och på reklampelare dyrkas och värderas yta och perfektion obeskrivligt högt. Idag tänker jag ta mig rätten att andas ut, slappna av och våga tro att jag duger med alla mina skavanker, snedsteg och misslyckanden.

 

……………………………………………………………………………………

 

Hur kan jag bättre acceptera den jag är?

 Ja jag vet att jag duger som jag är trots alla mina fel och brister. Jag är ledig i dag, och det hade jag inte räknat med. Jag trodde att jag skulle arbeta halv dag i dag. Men min chef sms:ade mig och sa att jag kunde vara hemma i dag. Det är ju skönt, jag sitter nu uppe mitt i natten och tittar på JVM hockey semifinal Kannada mot Sverige i Kannada. Så det kommer att bli svårt, fast det är kul att se om Sverige kan ta sig till final.

Ja texten i dag är något som jag förr var väldigt krävande för mig. Jag ville jämt vara perfekt, det är klart att jag även i dag kan känne prestations ångest, det är svårt att göra fel, jag blir förbannad på mig själv. Men jag vet i dag att jag bara är en människa. Dessutom har jag en hjärnskada, eller har haft en sådan. Det kan uttrycka sig på många sätt. Det är bra att inse att även jag kan få göra fel.

 

Kommentera här: