Tillfrisknar varje dag

 

Dagliga Reflektioner 18 augusti.

 

ATT BLI FRISK.

 

Mycket djupa och ibland alldeles bortglömda känslomässiga konflikter lever kvar i det undermedvetna.

DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 53.

 

Det är bara genom aktiva handlingar jag kan bli fri från de sista resterna av den skuld och skam som alkoholen skapade i mig. Medan jag drack drabbades jag av ständiga missöden och mina vänner sade alltid: ”Varför håller du på så här? Du skadar bara dig själv.” Föga anade jag hur rätt de hade. Även om jag skadade andra, gav en del av mina handlingar djupa sår i min själ. Det Åttonde steget ger mig utvägen att förlåta mig själv. Jag lindrar mycket av mina inre skador när jag gör en förteckning över dem jag gjort illa. När jag gottgör dem, lägger jag av mig tunga bördor och bidrar till min egen läkning


Jag måste ha skadat andra mycket djupt eftersom det är få i från mitt förra liv hör av sig nu mera. Klart att många ut av dem jag höll på att vara med, själva har sjukdomen, och det vet jag att då är de egofixerade. Det var i alla fall jag. Jag vet inte om det är några ut av mina gamla vänner som läser den här bloggen. Jo det är ett par som jag vet läser den och dem har jag ju kontakt med och det är jag väldigt glad över. Var på deras bröllop i somras och det är jag väldigt tacksam över att jag och fästmön blev bjudna på. Fast jag har ju inte bara sjukdommen alkoholism, jag växteäven upp med missbruket, så jag tog också skada ut av det. Frisk kommer jag inte bli, fast jag kommer att tillfriskna om jag arbetar med stegen, eller rättare sagt lever i dem.

 

Kommentera här: