Ärlighet varar längst

AA-tanke för dagen 22 augusti.

 

 ”De som inte tillfrisknar är människor som av naturen är oförmögna att vara ärliga mot sig själva. Det finns sådana olyckliga människor. Det är inte deras fel. De tycks vara födda sådana. De är till sin natur oförmögna att begripa och utveckla ett livsmönster, som kräver obeveklig ärlighet. De har sämre chanser än genomsnittet. Sedan finns det också de som lider av allvarliga känslomässiga och psykiska störningar, men många av dem blir faktiskt friska, om de har förmågan att vara ärliga.”

Är jag fullkomligt ärlig mot mig själv och mot andra människor?

 Att begrunda idag.

  Du kan använda dig av dina misstag, nederlag, förluster och lidanden. Det viktiga är inte främst vad som händer dig, utan hur du använder dig av det. Tag dina lidanden, svårigheter och prövningar och använd dem till att hjälpa någon olycklig själ, som drabbats av samma besvärligheter. Då kan något gott komma av dina lidanden, och det gör världen till ett bättre ställe att leva på. Det goda du gör varje dag, kommer att leva kvar sedan problemen och oron är borta, sedan svårigheterna och smärtan har försvunnit.

  Dagens bön.

Jag ber att jag ska göra gott bruk av mina misstag och nederlag. Jag ber att något gott ska komma av mina smärtsamma erfarenheter.


Jag vill vara ärlig mot mig själv i dag. Har ljugit för mig själv i så många år. Fast i dag har jag lärt mig att ta en dag i taget. Frisk kommer jag inte att bli så att jag kan dricka alkohol. Jag är allergisk mot den. Har sagt till mig själv att inte dricka någon alkohol över 1%. Det beslutet tar jag en dag i taget, med hjälp av att lämna över till min Högre kraft. Det gör jag genom att ta tredje stegs bönen på morgonen.

 

”Gud, jag överlämnar mig till dig – för att du skall forma mig och göra med mig som du vill. Befria mig från mitt egos slaveri så att jag bättre kan utföra din vilja. Befria mig från mina svårigheter så att segern över dem kan bära vittnesbörd till dem jag vill hjälpa – om din kraft, din kärlek och ditt sätt att leva. Må jag alltid handla enligt din vilja!”

Jag får se min Gud hur jag vill. Jag tar det som Godhetens Underbara Drivkraft. Är jag god mot mina medmänniskor såär de oftast goda tillbaka. I dag så är det arbete på som gäller och jag ska tömma askkoppar, på balkongen.

Kommentera här: