Rika ska inte få vård före fattiga

7 april

”Vi tycker att det är rimligt att vi har ett rättvisare skattesystem och att vi använder pengar för en bra sjukvård för alla.

Jonas sjöstedt till SVT om att vänsterpartiet och regeringen vill förmånsbeskatta privata sjukvårdsförsäkringar.


 Det är därför jag är vänster partist. För att vi ska hjälpa de som inte har så mycket. Vi som föddes i arbetar familjer. Jag hade inga rika föräldrar som kunde bekoste min skolgång och idrott. Fast jag är glad över att jag slapp svälta. Fast det finns även många som gör det också. Skattepengarna ska gå till vård och skola och inte till enskilda personers skatte paradis. Bara för att man har mer pengar ska man inte få gå förbi sjukvårds kön. 

Fast som tur behöver jag ingen vård för tillfället. Utan jag ska till arbetet och det är fredag med en helg framför sig. Det känns så skönt. I morgon är det stormöte i söderledskyrkan  "Glädjen över att ha ett nyktert liv" det ska bli kul. Fast i dag är det arbete först och det ska också bli roligt.

Kommentera här: