Jag har mina fel och brister

                                  

    22 april

 

Till en början kan idén att leta efter karaktärsfel, misstag, tillkortakommanden och ont jag har vållat verkar vara ännu en ursäkt för att slå på mig själv. Därför är det så viktigt att koncentrera sig på de första tre Stegen tillräckligt länge för att utveckla en stadig andlig grund.

   I dessa tidiga steg erkänner vi de områden vi är maktlösa inför – som alkoholism och andra människor – och lär oss att en Makt större än vi själva inte har några sådana begränsningar. Vi beslutar oss för att lägga vår vilja och våra liv i händerna på denna Högre Makt. Vi släpper taget om de bördor som det aldrig varit vår sak att bära. Och vi börjar behandla oss själva vänligare och mer realistiskt.

   När vi fortsätter till de senare stegen gör vi det för vårt välbefinnande skull. Vi påbörjar en process som är enormt givande, och vi går framåt vägledda av en Högre Makt. Detta gör det möjligt för oss vara mera hänsynsfulla i vårt tillfrisknande.

 

             Dagens påminnelse

De första tre Stegen är den hörnsten som mina framsteg bygger på. Hur länge jag än har varit med i programmet, ska jag inte tveka att återkomma till grunden för min andliga hälsa.

 

”Nu har jag ett tydligt mål och ett program att arbeta med för att nå det. Det är min bruksanvisning till ett bättre jag, tröst och ett bättre sätt att leva.”

                                      Gift med en alkoholist – ett dilemma

 
 
Ja mina föräldrar har gått bort. Men jag har ju flera nära som kan lida ut av alkoholism.  Jag är ju själv en alkoholist, men är ändå ett vuxet barn. Jag växte upp då alkoholen flödade. Men pappa fick dö nykter och jag kan inte avgöra om min mamma var en alkoholist. Hon sa det, men alla alkoholister dricker olika. Alla människor är olika. Jag är jag och jag duger som jag är trots att jag har den här sjukdomen. Jag fick ju även en hjärnskada på grund ut av mitt missbruk.
Jag har ju fortfarande många problem kvar, fast att fly in i alkohol inte är ett ut av dem. I dag ska jag i väg på ett kretsmöte. Jag är kretssekreterare. Jag gör så gott jag kan. Det hjälper mig att tillfriskna ifrån min alkoholism.

Kommentera här: