Släppa taget

 

 

 

28 september

 

Jag fick en kraftfull lektion i att släppa taget en kväll på ett praktiskt möte. Jag fick uppbåda en hel del mod för att våga föreslå att min hemmagrupp skulle ta med sinnesro bönen i vår mötesinledning. En annan medlem föreslog att vi skulle läsa traditionerna regelbundet.

Gruppsamvetet antog förslaget om traditionerna medan min hjärtefråga, sinnesro bönen, avslogs. Jag satt där, helt uppfylld av sårad stolthet, men något jag hade lärt mig i Al-Anon ekade i mitt huvud: att sätta princip före person. Plötsligt spelade det ingen roll att mitt förslag röstats ned. Vi alla tillsammans var en gemenskap, och det var det som räknades.

I den trygghet som min Al-Anon – grupp ger mig kan jag släppa taget om behovet att få min vilja fram. Med övning kan jag tillämpa denna läxa i alla mina relationer.

 

Dagens påminnelse

Det är viktigt att jag uttrycker mina idéer. Det är också viktigt att jag accepterar resultatet. Jag kan ge mig själv ett erkännande för att jag har tagit risken att yttra mig, i vetskap om att jag inte har kontroll över utfallen till min Högre Makt.

 

Din rätta uppgift är endast pliktens handling, inte handlingens frukter. Så kasta ifrån dig allt ditt begär och din rädsla för frukterna och utför din plikt.”

                                               Bhagavadgita 


Ja jag fårsläppa taget, och jag vet att allt jag vill inte kommer att ske. Jag måste vara ödmjuk och se att andras förslag kan vara bra. I dag är det onsdag och möte i kväll. Det är sista dagen i dag, eftersom jag har tagit ledigt i morgon och på fredag. Det ärgravsättning ut av Micke i morgon. Hans söner ville ha någon plats att sörja på. Vad han själv ville, var bara att dö. Han struntade i vad som hände sedan han var borta, han tänkte aldrig på de efterkommande. Det är ju så med alkoholister, att vi ljuger om det mesta. Min sponsor som jag hade för 16 år sedan. Frågade om jag visste "när en alkoholist ljuger? När han öppnade munen!" Ja jag höll mig inte till sanningen när jag var aktiv. Aktiva alkoholister, vill ju bara få sitt behov tillfredställt. Huvudsaken att jag fick alkohol, så var allt bara bra. Men det var för många år sedan. Jag är nykter nu och det är mycket hjälp ut av gemenskapen som jag går på. Ska på möte i kväll i min hemmagrupp Rågsved klockan 19:00 i Rågsveds folkets hus. Så idag blir det ingen alkohol för min egen del.

Kommentera här: