Har sinnesro i dag

 

11 september

Förr kunde jag aldrig förstå skillnaden mellan sinnesfrid och depression, så kuvad var jag av mina depressioner. – S.H.

Depressioner har vi alla varit med om, men nu påverkas vi inte lika mycket av dem som förut. Vi har gjort framsteg, vi vet att ”det går över” inte bara är tomma ord.
Var och en av oss kan säkert utan vidare minnas något tillfälle när vi inte trodde att vi skulle överleva. Det kanske var problem som gällde familjen, vi kanske hade d
et svårt på arbetet. Eller också kände vi oss otillräckliga och orkade inte ta itu med allt. Men vi klarade oss igenom. Här står vi i dag, tar ansvar för vårt eget liv, och fortsätter att söka efter sinnesfrid.
Gång på gång under dagens lopp gäckas vi i vårt sökande, men vi kan ändå känna oss lugna. Om vi låter tankarna fara, får vi frid i sinnet och styrka att stå emot de stormar som väntar oss. Livet har alltid stormar i beredskap åt oss. Det är dem vi lär oss av. Det paradoxala är att ett liv utan stormar inte ger oss möjlighet att utvecklas.

Jag ska låta ögonblicken av frid skölja över mig. Jag ska glädjas åt dem. De gör mig mer mottaglig för nya lärdomar. Och de mildrar de törnar livet ger mig

 

I dag så vaknar jag med en sinnesfrid. Jag vet att jag inte gjort bort mig i går. För jag kommer i håg gårdagen. Jag söp och kom inte ihäg vad det var jag gjorde förr. I dag så slipper jag att dricka. Jag har ingen depression längre. Jag har ju även råkat ut för ett stort problem på grund ut av mitt missbruk, som höll på att ta mitt liv. Jag överlevde och nyktrade till 1997. Jag lärde mig det att jag bara behövde ta en dag i taget.
I dag ska jag på två möten och sedan titta på fotboll Sundsvall mot AIK. Jag håller ju på Gnaget så klart. Det är ju den 11 september och det är en dag som minns på grund ut av world trade center i USA 2001 då nästan 3000 personer dödades. Får hoppas på att inget sker i dag. Det är något som jag måste arbeta med, det är min oro. Jag kan ju inte förutse framtiden och jag kan inte få saker och ting ogjorda.

 

Kommentera här: