Även jag har många fel, fortfarande

Dagliga Reflektioner 7 september.

 

FRAMFÖR VÅR EGEN DÖRR.

Vi är där för att sopa rent framför vår egen dörr och inser att ingenting av värde kan åstadkommas innan vi gjort det. Vi försöker aldrig tala om för honom vad han borde göra. Hans fel diskuteras aldrig. Vi håller oss till våra egna.

(ANONYMA ALKOHOLISTER, sid 75.)

Jag försökte gottgöra min pappa kort efter att jag hade slutat dricka. Jag talade för döva öron, eftersom jag gav honom skulden för mina bekymmer. Flera månader senare försökte jag åter gottgöra min pappa. Den här gången skrev jag ett brev utan beskyllningar och utan ett ord om hans brister. Det fungerade och äntligen förstod jag! Jag är bara ansvarig för hur det ser ut framför min egen dörr, och tack vare Gud och AA är där rent i dag.


Har insett att jag hade samma sjukdom spm farsan. Han var en alkoholist, pch även jag drack alkoholistiskt. I kväll ska jag i väg på telejouren och se om jag kan ta några pass. Hjälpa någon annan som lider. Det är så jag växer och får behålla min nykterhet. Jag brukar hjälpa en broder på onsdagar, fast han får öppna själv i dag och det kommer han att greja utmärkt.
Jag är glad över att jag hann be min pappa om ursäkt för alla fel som jag hade gjort i mitt missbruk innan han dog. Jag undrar om jag fortfarande har en massa skit framför min egen dörr. Ja det skulle vara att jag är egocentrisk, Det är jag fortfarande och det tror jag att många med den sjukdomen som jag har även är. Så bara för att jag är nykter så blir jag inte felfri.

 

Kommentera här: