Glad över alla gemenskaper

12 oktober

 

En gemenskap – många trosuppfattningar

Som gemenskap får vi aldrig bli så fåfänga att vi tror oss vara upphovsmän till en ny relnsigion. Vi besinnar ödmjukt att varenda en av AA:s principer har lånats från äldre källor.

<<< >>>

En missionär i Thailand skrev till oss: ”Vi presenterade AA:s tolv steg i det största buddhistiska klostret i den här delen av landet, och den ledande munken sa: ”De här stegen är ju fina! För oss som buddhister vore de antingen lättare att acceptera, om Ni bytte ut ordet ’Gud’ i stegen mot begreppet ’Det Goda’. Men ni säger ändå att det gäller Gud så som ni själva uppfattar honom, och det måste förvisso innefatta Det Goda. Ja AA:s tolv steg kommer säkert att accepteras av buddhisterna här.’”

<<< >>>

Gamlingar i St. Louise minns hur Fader Edward Dowling hjälpte till med att få igång deras grupp. Den kom sedan till stor del att bestå av protestanter, men det störde honom inte det minsta.

AA BLIR MYNDIGT, S 241, S 86 RESP, S 38


Jag gillar Gud som den goda, om någon frågade om jag var kristen. så brukar jag säga nej, men jag är troende. Jag tror på en Gud, men vilken Gud det är vet jag inte. Brukar ju säga Gemenksapens Underbara Delningar. Jag får ha mitt egna namn på min Gud.
I dag så är det onsdag och möte i min hemma grupp Rågsved klockan 19:00 fast först ska jag möta min sponsis klockan 18:00 och fortsätta gå igenom stora boken. Jag hoppas och tror att han uppskattar det. För jag gör det för min egen skull också. För berättar jag för honom hur jag har gjort, så påminns jag själv.

 

Fast först är det arbete och jag är glad över att jag har det här jobbet. Jag ska gå runt och göra kaffe på alla avdelningar. Hjälpa de som arbetar där med det de behöver hjälp med. Jag blir ju uppskattad över det jag gör och det glädjer mig. Då gör jag ett bättre jobb.

Kommentera här: