Är förkyld, men är ändå nykter

 

 

5 oktober



Ibland tycker jag att jag är lyckligast i världen. Det finns inget bättre än att ha ett arbete som intresserar en. Ibland känns det som om mitt största problem var bristande självförtroende. Det skrämmer mig, och det tror jag är nyttigt.

Jane Fonda

 

Somliga dagar känner vi oss fyllda av självförtroende, andra dagar känner vi oss små och rädda. Det är mänskligt att pendla mellan olika sinnesstämningar. Att vi inte alltid känner oss säkra är ingenting att vara rädd för.

Ombytliga känslor hör till livet. Det är ett tecken på att man lever med i nuet. Vi påverkas av våra erfarenheter, det är som det ska. Vi svarar på våra upplevelser, det är som det ska. Genom våra svar avslöjar vi våra känslor, det är också som det ska. Vi ska vara tacksamma för det känsloregister vi förfogar över. Det berikar oss. Men det kan också skapa problem om vi inte kan behärska det.

Man måste kunna vara måttfull. Självförtroendet – som i och för sig är eftersträvansvärt – kan slå över och bli till självgodhet. Självförtroendet behöver balanseras av ett visst mått av ödmjukhet. Fruktan gör oss försiktiga och det är bra, men för stark fruktan kan vara förlamande. Om vi behärskar våra känslor, kan vi dra nytta av dem.

Mina känslor kan fylla mig med energi och hjälpa mig att gå upp i nuet. Men de kan också styra mig. Jag ska besluta mig för att kontrollera dem.

 Nu mera är jag så glad över mitt jobb. Jag bara älskar mitt jobb, men är tyvärr hemma på grund av förkylning. Nu tar jag även hand om mig själv. Förr struntade jag i hur jag mådde och bara gick på. Med stor risk att jag kommer att bli ännu sjukare, Fast det är klart att jag helst skulle vilja vara på jobbet, men jag måste också tänka på min hälsa. Det är som devisen "Det viktigaste först" och det viktigaste är ju ändå min hälsa.

I går kväll blev jag nästan klar med det nionde steget, det är bara ett par frågor kvar sedan börjar arbetet med det tionde steget. Det är ju den tionde månaden och det är ju från det tionde steget eller traditionen som står eller har anknytning till de här texterna. Det tionde steget i Al-Anon låter " Vi fortsatte vår personliga inventering och erkände genast när vi hade fel." Jag skriver vaje kväll en lista om hur dagen har vart. Alla fel och alla mina brister jag har som jag trots att jag inte dricker eller flyr i sinnes förändrade medel.

Kommentera här: