Tona ned mitt ego

Dagliga Reflektioner 22 november.

 

BARA TVÅ SYNDER.

... det finns bara två synder. Den första är att hindra en annan människas tillväxt och den andra är att hindra sin egen tillväxt.

(ALCOHOLICS ANONYMOUS, p.542)

Lycka är ett så flyktigt tillstånd. Hur ofta innehåller mina ”böner” för andra ”dolda” bitar ur min egen önskelista? Hur ofta innebär min jakt efter lycka ett hinder på vägen mot tillväxt för någon annan – eller för mig själv? När jag söker växa genom ödmjukhet och accepterande, stöter jag på sådant som först tycks vara allt annat än helande och livsbringande. Men när jag ser tillbaka inser jag, att också smärta, strid och motgångar har bidragit till att jag kunnat växa mig fram till sinnesro i programmet.

Jag ber min Högre makt att hjälpa mig så att jag i dag inte hejdar tillväxten för någon annan eller för mig själv.

 


Jag behöver be för andra och inte bara för mig själv. Jag vet att jag har svårt med det eftersom jag är så ego-centrerad. Men ber jag för andra så hjälper det även mig. Jag måste släppa mitt stora ego, och se på de runt omkring mig. Jag har det mycket bättre än vad många andra inte har. Jag har inte såmycket pengar, men jag har i alla fall tak över huvudet. Jag slipper fly i från stridigheter, jag slipper att fly in i alkoholens sugande makt.

 

I dag är det arbete och efter arbetet så ska jag till friskis och svettis för att träna. Klart att det är för mig själv, men blir jag bättre så kan jag kanske hjälpa andra att bli bättre. Jag vill ju själv växa, fast inte på bredde.

Kommentera här: